Czerwony jak cegła
(z repertuaru zespołu „Dżem”)
E A E H
Nie …
E A E H
Strach …
E A E H
Czuję …
E fis A E E A-Ais-H
Może …
…
E A E H
Nie …
E A E H
I …
E A E H
Gładzę …
E fis A E E7
Wiem …
A A
Czerwony jak cegła, …
E
Muszę …
A A
Czerwony jak cegła, rozgrzany jak piec …
E A-Ais-H
Muszę …
H H- C-Cis A
Nie …
E A E A-Ais-H (solo jak zwrotka i refren)
Muszę …
…E A E H
Leżę …
E A E H
Będzie …
E fis A E E7 (ref.)
Może …
Dżem- czerwony jak cegła (1985r.)
"Czerwony jak cegła" - Dżem
Dżem - Czerwony jak cegła ,Klub Słońce ,Poznań 21.10.1990
"Czerwony jak cegła"Rawa Blues 92
Ryszard Henryk Riedel (ur. 7 września 1956 w Chorzowie, zm. 30 lipca 1994 tamże) – wokalista i autor tekstów piosenek, wieloletni lider zespołu Dżem. Uznawany za jednego z najlepszych polskich wokalistów w historii. Początkowo Riedel był siłą napędową całego zespołu. Nie tylko śpiewał, ale i pisał teksty piosenek, grał na harmonijce ustnej, miał wkład w komponowanie muzyki, projektował okładki płyt.
Swoją edukację zakończył na 7 klasie szkoły podstawowej. Nigdy nie pobierał lekcji śpiewu, był samoukiem. Do zespołu Dżem (ówczesna nazwa: Jam) dołączył w grudniu 1973 (miał wtedy 17 lat). W pierwszych latach Riedel nie dopuścił do rozpadu zespołu. Na początku
kariery w Dżemie zespół Kombi złożył mu propozycję przejścia do nich, ale Riedel ją odrzucił.
Teksty jego piosenek miały bardzo często charakter autobiograficzny.
Ryszard Riedel także rysował, jego rysunki często były wykorzystywane na projekty okładek, zazwyczaj rozdawał je swoim fanom.
Przez wiele lat Riedel współpracował z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej, m.in.
z Ryśkiem Skibińskim, Leszkiem Winderem, Józefem Skrzekiem, Nocną Zmianą Bluesa itp.
Ryszard Riedel określany był przez niektórych jako Ostatni hippis naszych czasów. Prowadzony przez niego tryb życia naznaczony był między innymi przez narkotyki (głównie heroinę), a ponieważ zdominowały one jego życie, dochodziło do wielu spięć między nim a zespołem. Pierwsze kontakty z narkotykami szacowane są na koniec lat 70. Prowadził życie outsidera, często opuszczał próby nagrań i nie przychodził na własne koncerty.
Pomimo narastających problemów zdrowotnych Riedla, jego współpraca z zespołem trwała do momentu, kiedy wyniszczony narkotykami został zmuszony do kolejnego leczenia detoksykacyjnego (w 1994), które jednak nie dało rezultatu. Riedel kilka razy wcześniej przechodził takie leczenia, jednak za każdym razem wracał do brania narkotyków. Mimo tego jawnie ostrzegał przed eksperymentowaniem z narkotykami i innymi używkami.
W maju 1994 został usunięty z Dżemu. Jako przyczynę członkowie zespołu w jednym z wywiadów radiowych podali niemożność dalszej współpracy i ciągłego dostosowywania występów do niedomagającego Riedla. Zespół zawiesił swojego lidera, gdy ten przebywał
w szpitalu (od 13 lipca).
26 listopada 1977 w kościele św. Marii Magdaleny w Tychach, Ryszard Riedel wziął ślub z Małgorzatą Pol (zm. 3 maja 2007).
2 marca 1978 przyszedł na świat Sebastian Jerzy.
12 października 1980 urodziło się drugie dziecko Ryszarda i Małgorzaty – córka Karolina Małgorzata.
Syn Ryszarda Riedla Sebastian Riedel jest liderem zespołu Cree.
Zmarł 30 lipca 1994. Bezpośrednią przyczyną śmierci była niewydolność serca. Pogrzeb odbył się 3 sierpnia 1994 w Tychach na Wartogłowcu. Na nagrobku wykuto cytat (W życiu piękne są tylko chwile…) z piosenki Naiwne pytania. Po śmierci żony, wykuto dodatkowy napis - Tylko ty i ja…, który stanowi tytuł jednego z utworów Dżemu.
Corocznie od 1999 na tyskich Paprocanach odbywa się Tyski Festiwal Muzyczny im. Ryśka Riedla „Ku Przestrodze”.
Jerzy Stanisław Styczyński (ur. 16 lutego 1958 w Krakowie) – polski gitarzysta, muzyk zespołu Dżem od 1981.
Jerzy Styczyński dzieciństwo, młodość i wczesną dojrzałość spędził w Trzebini i wChrzanowie. Tu też uczęszczał do szkół. Karierę gitarzysty zaczął w zespole działającym przy Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Tychach, z którym to od czasu do czasu występował na miejscowych przeglądach. Właśnie na jednym z takich konkursów został zauważony przez wokalistę zespołu Dżem, Ryszarda Riedla i zaproszony do współpracy. Ich pierwsze spotkanie nie doszło jednak do skutku, z powodu niestawienia się na nie osób zainteresowanych. Spotkali się nieco później, na próbie jednej z garażowych kapel i, jak gitarzysta wspominał po latach, dopiero wtedy rozmowa stała się poważna. Pierwszy kontakt z zespołem miał w 1978roku. Z czasem zespół stał się czołowym przedstawicielem polskiego blues-rocka, a Styczyński niezwykle szanowanym gitarzystą, zapraszanym do współpracy przez najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku. Uznany muzyk sesyjny, można go usłyszeć na płytach takich grup jak m.in. Harlem czy Cree. Jest również członkiem formacji stworzonej przez Ryszarda Sygitowicza o nazwie "Giganci Gitary".
Najczęściej gra na gitarze Gibson Les Paul Deluxe, jednak w swojej kolekcji ma równieżFendera Stratocastera, Ibaneza Artista oraz Martensa Telecastera. W utworach akustycznych używa gitary Gibson Blues King Electric lub 12-strunowej Yamahy. Preferuje struny Dean Markley'a oraz Ernie Balla.
Aktualnie gra na wzmacniaczach firmy Orange, kolumnach tej samej marki (posiada też kilka comb gitarowych firmy Marshall oraz Vox, z których korzysta w trakcie mniejszych koncertów lub występów sesyjnych) oraz korzysta z efektów firmy Boss, Ibanez oraz Vox.
CZERWONA JAK CEGŁA
(wersja kobieca według Sylwka Szwedy):
(E)
A E H
E A-B-H
Nakręcą mnie!
(wersja kobieca według Sylwka Szwedy):
(E)
A E H
Nie wiem jak mam to zrobić, on wciąż zawstydza mnie
E A E H
Strach ma tak wielkie oczy, wokół ciemno jest
E A E H
Czuję się jak idiotka i udaję, że śpię
E fis A E
Może walnę kilka drinków, one nakręcą mnieE A-B-H
Nakręcą mnie!
E A E H
Nie wiem jak mam to zrobić, by kobietą się stać
E A E H
I nie wypaść ze swej roli, takiej co pierwszy raz
E A E H
Gładzę czule to ciało, skradam do jego ust
E fis A E E
Wiem że to jeszcze za mało, aby ciebie mieć, aby miećA ACzerwona jak cegła, rozgrzana jak piecEMuszę mieć, muszę go miećA ACzerwona jak cegła, rozgrzana jak piecE A-Ais-HMuszę mieć, muszę go miećH H- C-Cis ANie mogę tak odejść, gdy kusi mnie grzechE A E A-Ais-H (solo jak zwrotka i refren)Muszę mieć, muszę go mieć
E A E H
Nie wiem jak to się stało, że on chyba już śpiE A E H
Leżę obok pełna wstydu, krótki to był zryw
E A E H
Będzie lepiej, gdy pójdę, nie chcę patrzeć mu w twarz
E fis A E E (ref.)
Może kiedyś dam mu szansę spróbować jeszcze raz, jeszcze raz