Dwie gitary
d d/F a a/C E F - A7
Dwie gitary gdzieś po świecie ciągle się tułają,
d d/F a a/C H7 E a - A7
Smutne pieśni za miłością z tęsknoty śpiewają.
d d/F a a/C E E7 F A7
Ech, raz, jeszcze raz, ile tylko rady dasz,
d d/F a a/C H7 E a A7
Ech, raz, jeszcze raz, ile tylko rady dasz.
d d/F a a/C E E7 F A7
Эх, раз, ещё раз, Ещё много-много раз,
d d/F a a/C H7 E a - E7
Эх, раз, ещё раз, Ещё много-много раз.
d d/F a a/C E F - A7
Płaczą, łkają każdej nocy, lecz w dzień się szukają,
d d/F a a/C H7 E a - A7
Gdy nie znajdą, to pamięci, ogień rozpalają.
d d/F a a/C E F - A7
Jest na niebie gwiazd miliony jak dźwięki zaklęte,
d d/F a a/C H7 E a - A7
Gdy na jakąś spojrzą razem, coś w sercu zajęknie.
d d/F a a/C E F - A7
Kiedy ognia żar dogasa, niech odpoczną kości,
d d/F a a/C H7 E a - A7
Może przyśni się tej nocy wspólna pieśń Miłości.
d d/F a a/C E F - A7
A gdy rankiem słońce wstanie, mgła zawionie chłodem,
d d/F a a/C H7 E a - A7
Dwie gitary się obudzą, by znów ruszyć w drogę.
Две гитары - Татьяна Иванова
lit., tłumacz. Uchodzi za jednego z ostatnich rosyjskich romantyków, ale przeciwnik idei rewolucyjno-romantycznych. Sięgał chętnie do tradycji poezji ludowej. Jego wiersze mają w znacznej mierze charakter filozoficzny, np. Stichotworienija(1846). Autor prac o twórczości ludowej oraz współczesnych mu pisarzach rosyjskich. Polskie przekłady w Dwa wieki poezji rosyjskiej (1954).
nast. jako bibliotekarz, urzędnik i nauczyciel; początkowo
jego poglądy były pełne sprzeczności; od ateizmu przechodził
do głębokiej wiary, ascezy i związków z masonami; zainteresowanie
socjalizmem utopijnym Ch. Fouriera łączył z wypowiedziami
rewolucyjnymi; pochwałę realizmu, krytykę indywidualizmu
romantycznego godził z propagowaniem idei wolnej
woli, przeciwstawianej „fatalizmowi" szkoły naturalnej;
„Moskwitianin", G. akcentował chrzęść, wzorce mor., wiarę
w prawdziwy demokratyzm prawosławia (mimo niechęci do
oficjalnej Cerkwi), ideę wiecznego, niezmiennego życia, tajemniczej
złożoności duszy, intuicyjnego poznania w sztuce
(wpływ F.W.J. Schellinga i Th. Carlyle'a); sprzeciwiał się poglądom
o samowolnym kierowaniu życiem (kieruje nim boska
twórczość). Swoją krytycznolit. metodę nazywał G. krytyką
organiczną, przeciwstawiając ją zarówno krytyce artyst.,
broniącej zasad sztuki „czystej", jak i krytyce utylitarnej; na
pierwszy plan wysuwał problemy etyczne; występował w
obronie „samoistności narodowej". Od 1861 wspólnie z F.M.
poczwiennictwa (historyzm i zainteresowanie problemami
społ.); propagował „powrót do gleby" ojczystej, ale bez rezygnacji
z europeizmu; wierzył w syntezę tradycji nar. z rozwojem
osobowości (widząc ją np. w twórczości A.S. Puszkina);
życzliwie ustosunkowywał się też do narodu pol. w okresie
nasilenia carskiego despotyzmu (m.in. w redagowanym 1863-
64 piśmie „Jakor").
dramat Dwa egoizma (Riepiertuar i pantieon (1845) z. 12,
661-743) oraz opowieść Odin iz mnogich (Riepiertuar i pantieon
(1846) z. 6, 487-547, z. 7, 84-101, z. 10, 18-42); pośmiertnie
wydano Sobranije soczinienij (I-II, Mwa 1915-16),
Stichotworienija (Le 1937), Izbrannyje proizwiedienija (Le
1959), Stichotworienija i poemy (Mwa 1978), Litieraturnaja
kritika (Mwa 1967), Estietika i kritika (Mwa 1980), Wospominanija
(Le 1980). G. tłumaczył m.in. pisma Sofoklesa, W.
Szekspira, G.G. Byrona i J.W. Goethego; twórczość G. „odkryli"
dopiero symboliści ros. (m.in. A.A. Błok).